Friday 15 July 2016

GEDUNG ILMU

BERSANGKA BURUK

-- Jangan kamu memandang kepada mana-mana pendosa , ahli maksiat , dan kepada mereka yang tidak menutup aurat itu dengan pandangan jijik dan hina. Jangan kamu memandang bahkan seekor anjing kurap sekali pun, dengan pandangan sebegitu.

-- Jangan kamu merasakan diri kamu itu lebih mulia daripada mereka. Jangan kamu menyangka kamu sudah melakukan ketaatan , kamu sudah dijamin syurga. Kerana kamu tidak tahu sama ada penghujung kamu itu khusnul khatimah atau su'ul khatimah

-- Tarbiahlah mereka dengan akhlak dan kasih sayang . Tarbiahlah mereka dengan kelembutan. Kerana untuk berubah itu, seseorang perlukan masa, perlukan peringkat demi peringkat . Setiap orang berhak diberi masa dan peluang wlaupun perubahan itu mengambil masa yang panjang

-- Bagaimana kamu boleh bersangka buruk kepada mereka?? Sedangkan kita dituntut untuk bersangka baik dengan setiap makhluk ALLAH S.W.T. Kamu juga mempunyai aib, masing-masing mempunyai keaiban diri masing-masing.Masing-masing ada zaman kegelapan "darkside" masing-masing yang orang lain tidak tahu.
    Akan tetapi ALLAH S.W.T masih tutup lagi keaiban itu, kegelapan itu daripada mata dan pengetahuan orang lain . Bagaimana kamu boleh bersangka buruk kepada orang lain ? Mereka juga bukan nabi, bukan rasul , bukan malaikat.

*Ustaz Iqbal Zain Al-Jauhari*

Semoga bermanfaat... : )

#fm

No comments:

Post a Comment